-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16424 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مرز امر به معروف و نهي از منكر كجاست؟
اين اصل داير مدار اين است كه موضوع امر به معروف و نهي از منكر چيست، يك وقت موضوع امر به معروف و نهي از منكر موضوع كوچكي است. مثلاً كسي كه كوچه را كثيف مي‎كند، پوست خربزه را مي‎اندازد در كوچه، نبايد بيندازد. شما اينجا بايد نهي از منكر كنيد، بايد او را ارشاد و هدايت كنيد، بايد به او بگوييد اين كار را نكن، درست نيست. حالا اگر شما براي نهي از منكر كردن در چنين مسأله‎اي، به خاطر پوست خربزه در كوچه انداختن، بدانيد او يك فحش ناموسي به شما مي‎دهد، در اين صورت اين كار آنقدر ارزش ندارد كه شما يك فحش ناموسي بشنويد.
يكوقت هم هست كه موضوع امر به معروف و نهي از منكر، موضوعي است كه اسلام براي آن اهميتي بالاتر از جان و مال و حيثيت انسان قائل است. مي‎بينيد قرآن به خطر افتاده است، تمام دسيسه‎بازي‎ها براي اين است كه با قرآن مبارزه شود، وضعيت در سر حدّ به خطر افتادن قرآن و اصول قرآن نيست، در سر حدّ به خطر افتادن عدالت است. يا آنجا كه مسأله‎اي نظير وحدت اسلامي در خطر است، كه اسلام در موضوع وحدت چه اندازه عنايت و حساسيت دارد و به وحدت مسلمين اهميت مي‎دهد، دست دشمن را مي‎بيني، دسيسة دشمن را مي‎بيني كه دائماً ميان مسلمين تفرقه‎اندازي مي‎كند؛ آيا در اينجا مي‎گويي امر به معروف نكن، حرف نزن، نهي از منكر نكن، كه اگر اين را بگويم جانم در خطر است، آبرويم در خطر است، اجتماع نمي‎پسندد.
بنابراين، امر به معروف و نهي از منكر در مسائل بزرگ مرز نمي‎شناسد. هيچ چيزي، هيچ امر محترمي نمي‎تواند با امر به معروف و نهي از منكر برابري كند، نمي‎تواند جلويش را بگيرد.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج 17ـ حماسه حسيني صفحه: 267 ـ 268
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.